Please select your Country/Region

5 tips om je vakantie goed te beginnen!

We kijken allemaal uit naar de vakantie: Een tijd om je zorgen thuis te laten en nieuwe plaatsen te ontdekken, nieuwe culturen te leren kennen en veel tijd door te brengen met familie, vrienden of juist nieuwe mensen. Maar het reizen kan ook invloed hebben op je gezondheid, wat de best verzorgde reis nog kan verpesten. Hier zijn een aantal veelvoorkomende problemen die reizigers ondervinden en wat je er aan kunt doen!

Verkoudheid

Een volle reisagenda kan grote invloed hebben op je immuunsysteem, wat ervoor zorgt dat je vatbaarder bent voor een verkoudheid of een griepje wanneer je op reis bent. Zorg ervoor dat je immuunsysteem intact blijft door middel van een voedingspatroon met voldoende fruit, groente en volkoren producten. Ook genoeg slaap is van belang om je lichaam de rust te geven die het nodig heeft om op kracht te blijven.

Vitamine C is een belangrijke component als het gaat om je immuunsysteem. Het ondersteunt jou bij het voorkomen of te herstellen van een verkoudheid. Daarnaast helpt vitamine C je lichaam bij het omgaan met stress, iets waar zelfs de meest doorgewinterde reizigers last van kunnen hebben tijdens het bezoeken van een ander land.

Jet lag

Wanneer je lang onderweg bent en door verschillende tijdzones reist, kun je last krijgen van een jetlag. Dit zorgt er niet alleen voor dat je een moe gevoel hebt overdag (en juist ’s nachts wakker bent), maar een jetlag kan ook leiden tot een verstoorde maag wanneer je biologische klok nog niet is gewend aan de nieuwe etenstijden op je vakantieadres.

Een tip om dit probleem tegen te gaan, is om in de ochtend een korte trainingssessie van 20 minuten te doen om je energieniveau een boost te geven. Ook kan het helpen om ’s middags complexe koolhydraten te eten die hun energie langzaam afgeven, waardoor je geen pieken in je suikerspiegel krijgt. Dit gaat een vermoeidheidsgevoel tegen! En wanneer de avond valt, maar je lichaam nog in de veronderstelling is dat het ochtend is, zou je kunnen denken aan Swisse Valeriaan, een kruidenpreparaat met valeriaan, wat ontspant voor het slapen. Als je vindt dat je niet goed genoeg eet wanneer je onderweg bent, probeer je voeding dan aan te vullen met Swisse Multivitaminen. Deze multivitaminen zitten boordevol vitaminen, mineralen, antioxidanten en natuurlijke kruidenextracten die bijdragen aan het behoud van een goede gezondheid. Antioxidanten, zoals vitamine C, zink en koper spelen ook een belangrijke rol in het beschermen van je lichaam tegen oxidatieve stress.

Hoogteziekte

Als je van plan bent om te gaan bergbeklimmen of op vakantie gaat naar een locatie die hoger ligt dan 2400 meter, zou je last kunnen krijgen van hoogteziekte. Dit kun je merken aan symptomen zoals duizeligheid, moeite met ademen en vermoeidheid. Het is slim om voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals het drinken van meer dan de aanbevolen acht glazen water per dag, om uitdroging tegen te gaan. Het is ook aan te raden om sappige vruchten of groenten te eten, zoals watermeloen, sinaasappel of selderij, om je vocht op peil te houden. Probeer daarnaast de hoeveelheid koffie en thee die je drinkt te matigen, omdat cafeïne je verder uit kan drogen.

Verbranden

Een lange tijd buiten doorbrengen wanneer je op vakantie bent, kan leiden tot verbranden door te veel blootstelling aan zonlicht. Probeer dit tegen te gaan door genoeg zonnebrand te smeren op je gezicht, nek, armen en andere delen van je lichaam die blootgesteld staan aan de zon, voordat je naar buiten gaat. Experts raden aan om een zonnebrand te gebruiken met tenminste factor 30 en om je vaker op een dag in te smeren, zeker wanneer je veel zweet of hebt gezwommen. Het is ook aan te raden om een lichte paraplu of een shirt met lange mouwen bij je te dragen voor wanneer het te zonnig wordt.

Bacteriën

Het is gemakkelijk om ziektekiemen en andere infecties op te pikken wanneer je reist, omdat je immuunsysteem niet gewend is aan de micro-organismen die in het buitenland voorkomen. Hoewel het niet mogelijk is om je omgeving te controleren, kun je jezelf wel zo bacterie vrij mogelijk houden. Houd bijvoorbeeld altijd een klein flesje handontsmettingsmiddel in je tas, zodat je altijd je handen kunt desinfecteren voordat je gaat eten, wanneer je naar de wc bent geweest of wanneer je een deurklink beet hebt gepakt. Realistisch gezien is er geen mogelijkheid om alle ziektekiemen en bacteriën te vermijden, zonder in een hermetisch afgesloten pak te zitten. Maar om je natuurlijke afweersysteem zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens je actieve leven, zou je kunnen overwegen om een supplement zoals Swisse Weerstand +Echinacea te gebruiken om een gezond immuunsysteem te behouden.

Veel plezier op je vakantie!