Please select your Country/Region

5 tips voor een goede nachtrust

We kunnen gerust zeggen dat we het tegenwoordig drukker hebben dan ooit. Maar hebben we, terwijl we meer en meer in één dag proberen te proppen, de kunst van een goede nachtrust afgeleerd? Als je ondersteuning zoekt voor een goede nachtrust, bekijk dan even de onderstaande tips (en je hoeft geen schaapjes te tellen).

1. Download een app.

Apps zoals Sleep Cycle (iOS) of Sleepbot (Android) kunnen je helpen met je natuurlijke slaapcyclus, zodat je naar bed kunt gaan en fris wakker worden. Beide apps analyseren je unieke slaappatroon en wekken je zachtjes tijdens de lichtste fase van je slaapcyclus. Het wakker worden verloopt natuurlijker en je voelt je uitgerust – en niet alsof er net een bus of zo je heeft overreden. Up, van Jawbone (iOS), monitoort niet alleen je slaap, maar ook je activiteit gedurende de dag. De uitgebreide grafieken over je slaap tonen je vorderingen en de Power Nap- en Smart Alarm-functies helpen je om snel de slaap te vatten en op het beste moment wakker te worden.

2. Vind je ritme.

Alle levende wezens hebben een interne biologische klok, die het ‘circadiane ritme’ wordt genoemd. Deze cycli van 24 uur regelen zaken zoals slaap, hormonen en lichaamstemperatuur. Licht heeft het meeste invloed op je circadiaan ritme. Wanneer het donker is stijgt het melatonineniveau in je bloed om je voor te bereiden op je slaap. Probeer dus om, zodra het bedtijd wordt, minder lichten aan te zetten en het felle licht van iPads, televisies en computerschermen te vermijden. Anderzijds kan je sneller wakker worden door ‘s ochtends zo snel mogelijk veel fel licht te zien.

3. Hou het koel.

Studies hebben uitgewezen dat de ideale slaapkamertemperatuur ongeveer 18,5 graden is. Het te warm of te koud hebben kan een dramatische invloed hebben op hoe lang je slaapt en op de kwaliteit van je remslaap (het droomstadium). Zorg er dus voor dat het koel is in je slaapkamer. Let op met hoofdkussens met memory foam (waardoor je kunt oververhitten) en draag warme sokken, want naast het feit dat koude voeten echt niet fijn zijn, kan je er heel lang van wakker liggen.

4. Slaap komt op de eerste plek.

Slaap speelt een vitale rol voor je gezondheid en algemeen welzijn. Tijdens het slapen legt je brein nieuwe verbanden en herstellen je spieren en je huid. Slaap helpt je ook om een gezond immuunsysteem op peil te houden en regelt de hongerhormonen. Volwassenen moeten 7-8 uur per nacht slapen. Minder slaap kan gevolgen hebben op je geestelijke en fysieke gezondheid, geef jezelf dus een goede nachtrust.

5. Maak van je kamer een echte slaapkamer.

Je slaapkamer moet een oase van rust en comfort zijn. Daarom moeten de tv, de iPad, de werktafel, rommel en chaos weg om er een ruimte van te maken die je uitnodigt om te slapen. Beschouw je slaapkamer als een grot. Maak het er koel, donker en stil: zo geef je jezelf de kans op een rustgevende en verkwikkende slaap, elke nacht weer.

Gerelateerde producten