Omega-3 vetzuren zijn meervoudige, onverzadigde vetzuren waarvan de bekende visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) zijn. EPA en DHA ondersteunen de hersenfunctie, het gezichtsvermogen en het hart.  

img

VOORDELEN

GEZONDHEIDSEFFECTEN

EPA en DHA zijn van belang voor de instandhouding van een normale bloeddruk, normale hersenfunctie en normaal gezichtsvermogen, en hebben een gunstige invloed op het hart.  

Tijdens een zwangerschap is DHA is van belang voor de normale ontwikkeling van de hersen en ogen van de baby. Er wordt geadviseerd 200 mg extra DHA in te nemen naast de referentie inname van 250 mg DHA en EPA voor volwassenen.

WAAR ZIT HET IN?

De meest rijke omega-3 voedingsmiddelen zijn vette vis zoals sardines, haring, zalm of makreel. Het Voedingscentrum adviseert om per week 1 portie vette vis te eten1. Ook zijn EPA en DHA in kleine mate te vinden in eieren, vleessoorten en margarines. 

REFERENTIE INNAME

Door EFSA is er vastgesteld dat de Referentie Inname (RI) van EPA en DHA 250 mg per dag is voor volwassenen2.  

1https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx
2https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2010.1461

https://www.swisse.nl/xWst5@(N0ul[QVR}+SbeQuZkUxm].`)d?(` [gsI9t%rCLD/dJDE?Aq$jmwpoP+_