Het is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan aanmaken. Vitamine D3 wordt doormiddel van zonlicht in de huid aangemaakt, maar ook via voeding krijg je het binnen. 

img

VOORDELEN

GEZONDHEIDSEFFECTEN

Vitamine D3, of cholecalciferol, zorgt ervoor dat calcium goed uit de voeding wordt opgenomen en is daarnaast belangrijk voor het behoud van sterke botten. Ouderen wordt geadviseerd om extra vitamine D te nemen. 

LET THE SUN SHINE

De zon is belangrijk voor het aanmaken van vitamine D3. Doormiddel van blootstelling aan de zon wordt deze vitamine aangemaakt in de huid. Het advies van het Voedingcentrum is om elke dag tussen de 15 en 30 minuten in de zon te zitten met hoofd en armen onbedekt1. 

Ook krijgen we vitamine D3 binnen via voeding, de meest rijke bronnen zijn zalm, makreel en eieren. 

ADEQUATE INNAME

Er is door de EFSA geen referentie inname vastgesteld voor vitamine D, maar een adequate inname (AI) van 10 mcg per dag voor volwassen tot 70 jaar. Volwassen boven de 70 jaar is 20 mcg per dag2.  

1https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx
2https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2016.4547

https://www.swisse.nl/xWst5@(N0ul[QVR}+SbeQuZkUxm].`)d?(` [gsI9t%rCLD/dJDE?Aq$jmwpoP+_