Calcium

calcium

Calcium is nodig voor het behoud van sterke botten en tanden. Calcium wordt opgeslagen in botten en tanden en is een belangrijk structureel bestanddeel van botten en tanden. Voldoende inname van calcium tijdens de kindertijd en adolescentie is nodig. De groei, ontwikkeling en onderhoud van botten hangt nauw samen met de hoeveelheid calcium er met het voedsel wordt opgenomen. De benodigde hoeveelheid calcium is onder andere afhankelijk van leeftijd en geslacht. Volgens de Gezondheidsraad hebben volwassen mannen en vrouwen (19-50 jaar) gemiddeld 1000 milligram (= 1 gram) calcium nodig. Dit komt overeen met 4 à 5 glazen melk.

Andere Functies - Calcium draagt bij tot:
De normale spierfunctie en neurotransmissie: voor een goede werking van de spieren (inclusief de hartspier) en de normale werking van het zenuwstelsel is voldoende calcium belangrijk.

De normale bloedstolling: Calcium draagt bij aan een goed verloop van de bloedstolling.

Spijsvertering: calcium ondersteunt het behoud van een gezonde spijsvertering.

Energie: calcium helpt energie vrij te maken uit vet, koohydraten en eiwitten.

Bronnen van calcium zijn zuivelproducten zoals melk, yoghurt en kaas. Daarnaast zijn groene bladgroenten, met name broccoli, en noten en zaden een bron van calcium.