✓ Voor 22:00 uur besteld, vandaag verzonden ✓ Gratis verzending vanaf €25,- ✓ Natuurlijke ingrediënten Shop nu

Hoe houd ik mijn cholesterolgehalte op peil?


Bijna 25% van de Nederlanders in de leeftijd van 30 t/m 70 jaar kampt met een te hoog cholesterol. Een te hoog cholesterolgehalte is een risicofactor, want het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten zoals aderverkalking. In deze blog vertellen we je meer over cholesterol en wat je kunt doen om deze gezond te houden.

Risicofactor

Oorzaken van een te hoog cholesterol zijn onder andere het eten van te veel verzadigd vet en overgewicht. Je lever maakt zelf ook al voor een deel cholesterol aan. Maar een slechte leefstijl zorgt ervoor dat er te veel wordt aangemaakt. Voor het verlagen van je cholesterol is medicatie niet noodzakelijk, een gezonde levensstijl kan al genoeg zijn. Maar het is wel belangrijk te weten wat je cholesterolwaarde is.

Statines en rode gist rijst

Voor het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed kan er een arts statines voorschrijven of kan er een voedingssupplement met rode gistrijst worden gebruikt. Deze middelen hebben een vergelijkbare werking, maar kunnen ook vergelijkbare nadelige neveneffecten hebben.

Cholesterol Balans van Swisse is op basis van plantensterolen en bevat géén statines en rode gistrijst.

Cholesterol Balans met Plantensterolen

Cholesterol Balans draagt bij aan een verantwoord cholesterolgehalte door het gebruik van plantensterolen.

Plantensterolen zijn bioactieve stoffen ook wel bekend als fytosterolen. Lage gehaltes van plantensterolen komen voor in plantaardige olie en graanproducten.

Ons lichaam kan zelf geen plantensterolen aanmaken. We kunnen ze dus alleen via de voeding, bijvoorbeeld speciale margarine en via voedingssupplementen binnenkrijgen. Plantensterolen kunnen het bloedcholesterol verlagen. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten.

Het gunstige effect van plantensterolen wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 1,5 à 2,4 g plantensterolen.

Wat je verder kunt doen voor een gezond cholesterolgehalte

✓ Beperk de inname van verzadigde vetten en ga voor een voedingspatroon met onverzadigde gezonde vetten

✓ Kies voor magere zuivelproducten, wanneer je bijvoorbeeld melk, yoghurt of kaas eet of drinkt

✓ Eet dagelijks zo’n 30 tot 40 gram vezels. Vezels zitten in groenten, fruit en volkorenproducten

✓ Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Iedere dag ongeveer een half uur goed bewegen is gezond voor je

✓ Rook niet

SHOP CHOLESTEROL BALANS